Incidenten

Natuurlijk willen wij als organisatie het liefst geen fouten maken. Echter het is in de praktijk niet mogelijk om foutloos te werken. Wel doen wij er alles aan om van gemaakte fouten te leren en om ze in de toekomst te voorkomen. In de zorg noemen we fouten incidenten, dit komt omdat er niet altijd sprake is van een “fout”, ook als één van onze medewerkers een vervelende situatie meemaakt (b.v. bedreiging door een cliënt) wordt dit gemeld.

 

Om te leren van incidenten is het nodig dat onze medewerkers incidenten registreren in uw dossier. Incidenten worden onderzocht, opgelost en besproken met de leidinggevende. Eens in het kwartaal bespreken we alle meldingen en kijken we of de bedachte oplossingen/maatregelen voldoende zijn geweest. Is dit niet zo dan nemen we extra maatregelen.

 

Incidenten waar u schade van heeft of had kunnen hebben wordt aan u of uw vertegenwoordiger gemeld. Ernstige incidenten of incidenten met een dodelijke afloop worden bij ons gemeld bij de IGJ. Wij volgen hierbij onze interne procedures en de externe van de IGJ.